Agile Sözlük

ACCEPTANCE CRITERIA (KABUL KRİTERİ) Hikayelerde yer alan en küçük fonksiyonel ihtiyaç parçasıdır.
Örneğin: "Müşteri Login olurken Adı alanına küçük harflerle kendi kullanıcı adını girecek" Daha basit anlamda Ne, Nasıl, Hangi Detayda vb. sorular sorulduğunda Acceptance Criteria bunlara cevap verebilecek en alt cevap seviyesidir. 
ACCEPTANCE TEST (KABUL TESTİ) Her bir kabul kriterinin sağlandığını teyit etmek için oluşturulan test case maddelerinin doğrulandığı testtir. Bu testi daha QA olarak adlandırılan Test uzmanları yapar.
AGILE MANIFESTO 2001 yılında Kent Beck öncülüğündeki 17 kişinin yazılım geliştirme metodolojisi üzerine yayınladığı 4 temel 12 alt maddeden oluşan bir kurallar bütünüdür. (agilemanifesto.org).
BACKLOG GROOMING Backlog'taki özellikler agile ekip tarafından değerlendirilir. Bu özellikler ilk sunulduğu haliyle hamdır. Bu ekip bu ham özellikleri birllikte yorumlayarak Kırpma, Bölme, Birleştirme gibi işlemler yaparak Ham Backlog kümesini olgunlaştırır. Bu işleme Backlog Grooming denir. 
BURNDOWN CHART Her bir iterasyonda taskların ne zaman biteceği planlanır. Her gün gerçekleşenler ile planlananlar karşılaştırılarak projeden ne kadar sapma olduğu görülür ve bu sapmaya göre aksiyon alınır. (bkz) Tüm projenin ilerlemesini görmek için de Burndown yapılabilir. Buna da Release Burndown Chart denir. tüm proje için burndown y-story sayısı, x-iterasyonno olarak görüntülenir.
DAILY SCRUM MEETING Scrum ile yönetilen projelerde Agile Takım üyeleri hergün bir araya gelerek "önceki gün ne yapıldı", "bugün ne yapılacak", "kişinin iş yapmasını engelleyen bir durum var mı" sorularını tüm takım üyelerinin sırayla cevapladığı ve herkesin ortalama 1 dakika ayakta konuştuğu günlük değerlendirme toplantısıdır.
DESK CHECK İterasyon devam ederken developer story'lerden yaptığı kadarını analiste kendi masasında ya da taşıdığı bir ortamda gösterir. Böylece yazılım devam ederken müşteri beklentilerine göre ilerlenip ilerlenmediği teyit edilmiş olur.
DEFINITION OF DONE Bir story iterasyona dahil edilmeden önce tüm agile ekip ile değerlendirilir. İçeriğindeki tüm Kabul kriterlerinde mutabakat sağlandığı anda READY hale gelir. READY hale gelmeden önce yapılan teyite DOD denir. 
EPIC Birkaç Story'nin bir araya gelmesiyle oluşan anlamlı bir ürün parçasıdır. Bazı Story'ler büyük olduğunda daha anlamlı parçalara bölünerek EPIC haline getirilebilir.
HIGH LEVEL ESTIMATION Project Backlog oluştuktan sonra Agile Takım Lideri, teknik lider ve test liderinin Product Owner ile karşılıklı görüşerek projenin tahmini süresini ve iterasyon sayısını belirlemesi.
INVEST Story'lerin sahip olması gereken 6 özelliğin kısaltılmalası. Buna göre Story şu özellikleri barındırmalıdır.
-Independece
-Negotiable
-Valuable
-Estimetable
-Small
-Testable
ITERATION Herbir Sprint Backlog'un yazılım, test ve release sürecinin tamamını içeren 3 gün ile 30 gün arasında değişebilen, projenin her bir adımına verilen isimdir.
ITERATION PLANNING Her iterasyon başlamadan önce Product Owner Tüm Agile takım ile bir araya gelerek ilgili iterasyondaki storyler hakkında tüm detaylı bilgileri verir, Takımın geri bildirimlerini alır ve gerekirse başlamadan önce düzenlemeleri yapar veya bu düzenlemeleri müşteri ile yeniden değerlendirmek üzere not alır.Bu planlamada ayrıca herbir story'nin zorluk derecesi takımdaki, developer ve tester tarafından tahmin edilerek ortak bir zorluk derecesinde mutabakata varılır.
PLANLAMA KARTLARI Proje tahminlemede kullanılan bir oyun yöntemidir. Herkes katılmaz. Proje Ofisi, Product Owner ve Agile takım  lisderleri katılır. Planlamada tüm backlog story'leri tek tek ele alınır. Story'ler rastgele seçilir. Her seçimde katılımcılar story'ye gizli bir kart üzerinde puan verir. Bu seçim birkaç kez gerçekleşir. Her story 3-5 kez seçildikten sonra tüm puanların ortalaması alınır. Böylece kabaca her story tahminlemesi yapılmış olur.  
PRODUCT BACKLOG Müşterinin ürünün içerisinde olmasını beklediği ana fonksiyonların listesidir. Detayları içermez. Release Backlog olarak da adlandırılır.
RETROSPECIVE MEETING Projeye ait Tüm iterasyonlar bittikten sonra Agile takım ve PO bir araya gelerek bu çalışma sonunda projeye ait olmayan genel değerlendirmeler yapar. Bu toplantıda tüm katılımcılar takım olarak bundan sonra neyin yapılmaması (STOP) neyin yapılabileceğini (START) ve neyin iyi gittiğini (CONTINUE) belirtir. Bu bildirimler ekip tarafından tartışılır ve sonuca göre sonraki projelerde alınacak aksiyon listesi çıkarılır.
SCRUM Agile manifestoyu esas alan bir proje geliştirme sürecidir. Projenin planlamasından devreye alınmasına kadar kendi özel kuralları vardır. Agile metodolojiyi kullanan organizasyonların %80'den fazlası bu süreci kullandığı için Agile manifesto bazen Scrum ile açıklanır.
SHOWCASE Her bir iterasyon sonunda ortaya çıkan Story'lerin Product Owner, Müşteri ve diğer paydaşlara gösterildiği sunum. Sprint Review olarak ta bilinir.
SPRINT BACKLOG Bir veya birkaç Story'nin bir araya gelmesinden oluşan anlamlı bir ürün parçası.
STORY Çalışmaya değer katabilecek her bir iş parçasıdır. Bu parçalar bir araya gelerek Product Backlog'u oluşturur. Story'ler INVEST  ( Independent, Negotiable,Valuable,Estimatable,Small,Testable) kuralına göre oluşturulmalıdır.
STORY ESTIMATION Hikayenin bir kişi tarafından ne kadar sürede yapılacağının tahmin edilmesidir. Bu tahmin sayısal olup gün/adam olarak ifade edilir. Genel tahmin eğilimi Fibonacci serisinin(1,2,3,5,8…)  veya Beden (XS,S,M,L,XL,XXL,...) kullanımı yönündedir. Genellikle 8 ve üstü tahminleme yapılan Story'lerin tekrar gözden geçirilmeye ihtiyacı vardır. 
TEST SENARYOSU (TEST CASE) Talep edilen iş parçasının çıktısının ihtiyaca göre eksiksiz çalıştığını görebilmek için Kabul Kriterlerine göre hazırlanan her bir test parçacığı Test Case bu Caselerin hepsine test senaryosu denir. Bir Acceptance Criteria için bir veya birden fazla Test case yazılır. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder