İHTİYAÇLARIN
ÖNCELİKLENDİRİLMESİ: LEGO TIME
Kapsamlı projelerde hangi ihtiyaçların önce
yapılacağı çok önemlidir. Şöyle düşünebiliriz. 300 parçalık bir lego setimiz
var ve bu setten bir ev yapmak istiyorsanız sivri parçaları çatı yapmak için
sona bırakırsınız. Pencere ve kapı şeklindeki parçaları en başta kullanırsanız
evin ortalarına geldiğinizde yerleştirecek kapı bulamazsınız. Bu yüzden bu parçaları evin temelini oluşturduktan sonra kullanırsınız. Bir projenin kapsamı da belli olduktan sonra
ihtiyaç listesi (requirements) üzerinden bir önceliklendirme yapılmalı ve bu
öneliklendirmeye göre projeye start verilmelidir. Projeye başlandığında
özellikle en yüksek öncelikli ihtiyaçların hangileri olduğu belli olmalıdır.
Peki, nasıl
önceliklendiririz? Agile ve Sürekli
teslim (Continious Delivery) metodolojileri uygulanan yerlerde bu soru daha da
önemlidir. Çünkü belirli dönemlerde ürünün biten kısımları live ortama alınabildiğinden
müşteri için öncelikli olan fonksiyonlar belirlenmelidir. Diğer metodlarda da
teknik mimarinin doğru kurulması ve sonraki ihtiyaçların daha hızlı deliver
edilmesi açısından doğru önceliklendirme yapılmalıdır. Önceliklendirme için
birçok teknik olmakla beraber bana göre en efektif yöntemler aşağıdakilerdir.
MoSCoW:
Bu yöntemde herbir requirement önemine göre Must, Should, Could, Would
modalları ile belirlenir. Buradaki önem, işi isteyen kişinin verdiği önem
derecesidir. Teknik ve mimari öncelikler ikinci plandadır. Must olandan
başlanır. Should olanlar ardından bitirilir. Could olanlar kaynak ve zaman
sorunu yoksa en sonda tamamlanır. Would olanlar yapılmaz fakat bu
fonksiyonların ileride olacağı varsayılarak projenin teknik ve iş mimarisi
kurgulanır.
Must Have
|
Kritik task. Workaroundu olmayan ve proje için kritik
task. Yapılmadığında proje tamamlanmış sayılmaz.
|
Should Have
|
Yapılması oldukça önemli olan konu. Yapılmadığında
proje başarılı sayılmaz.
|
Could Have
|
Yapılması istenen fakat kritik olmayan tasklar.
Yapılmadığında müşteri memnuniyeti düşebilir. Proje tamamlanmış ve başarılı
sayılır.
|
Would Have
(Won’t)
|
Yapılması planlanan fakat bu aşamada projenin dışına
atılan tasklar. Bir anlamda bu faz dışındaki maddeler
|
HI/LO
Etki-Zorluk Düzlemi: Buna Affinity Chart da diyenler vardır. Bu yöntem XY
düzleminde Etki ve Zorluk düzeyine göre tüm ihtiyaçların gruplanması
esasına dayanır. Etki iş biriminin
önceliği iken, Zorluk ise yazılım sürecinin zorluk derecesini ifade
eder. Projelerin kritik parçalarının müşteriye gösterilmesi gereken projelerde
oldukça etkin bir yöntemdir. Düzlemde
Yeşil bölge en başta Kırmızı bölge en sonda yapılır. Diğerleri ise tamamen
müşterinin isteğine göre önceliklendirilir.
![]() |
HLO Düzleminde Önceliklendirme |
Bu iki yöntem sonunda ortaya
aşağıdaki gayet basit bir sıralama listesi ortaya çıkacaktır. Önemli olan bu
listenin her an müşteriye göre yeniden düzenlenmesidir. Bir projede belki de en
güncel tutulması gereken bilgi “ÖNCELİK” bilgisidir.
Öyle projeler olacaktır ki, müşteri
en başta gördüğü ihtiyaçlara göre tüm projeyi şekillendirecektir.
Sonuç olarak;
ÖNCELİKLENDİRME
EN ÖNEMLİ ÖNCELİĞİMİZ ARASINDA OLMALIDIR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder